Bekkenpijn

Bekkenpijn tijdens en na de zwangerschap

Tijdens de zwangerschap worden de banden en spieren rondom het bekken slapper door de zwangerschapshormonen. Dit heeft als functie dat er iets meer beweeglijkheid in het bekken zal zijn, hetgeen noodzakelijk is bij de bevalling.

Tijdens de zwangerschap kan het echter in min of meerdere mate ongemak en pijn geven. Zorg voor voldoende rust en luister goed naar je lichaam.

Bij ernstige klachten zullen wij je doorverwijzen naar de Cesar- of Fysiotherapeut. Wij hebben een samenwerkingsverband o.a. met de cesartherapeuten van Origo & fysiotherapeuten vanM&O Fysiotherapie

Zelf kun je er meer over lezen in het boek “Bekkenpijn tijdens en na de zwangerschap” vanCecile Röst. Soms kan bekkenpijn eindigen in bekkeninstabiliteit. Men spreekt pas van bekkeninstabiliteit als dit door de therapeut is vastgesteld. Deze zal je dan adviezen geven en oefeningen geven.

 

Wat te doen tegen bekkenpijn zwangerschap

• Probeer evenwicht te vinden tussen rust en aktiviteiten, afhankelijk van de pijn.
• Draag alleen een bekkenband als dit medisch noodzakelijk is.
• Pas goed op je gewicht.
• Probeer zoveel mogelijk asymmetrische bewegingen te voorkomen. Dus niet hangen op een been maar sta op twee benen.
• Niet zwaar tillen of dragen; draag tegen de borst aan (voor straks ook de baby)
• Traplopen beperken. Per trede steeds de andere voet bijzetten.
• Rol uit je bed met gebogen knieën tegen elkaar aan.
• Slaap met een kussen tussen beide knieën of in een stabiele zijligging met een kussen
onder het gebogen been. Pas op dat je niet gaat klemmen want dan span je je spieren
teveel aan.
• Het onbelast spreiden van de benen blijven oefenen: in rugligging beide gebogen benen
uit elkaar laten zakken tot de eindstand en weer terug. Paar maal per dag een aantal
keren herhalen.
• Sta symmetrisch op van een stoel: twee voeten tegelijk aan de grond.
• Probeer rechtop in een stoel te zitten, eventueel met een kussen in de rug.
Zit niet te laag.
• Oefen de bekkenbodemspieren. Aantrekken buik- en bilspieren, vagina en anus.
• Pas op met de auto in- en uitstappen. Met twee benen tegelijk de draai maken.