Voeding

Wanneer je eet volgens de Schijf van Vijf krijgen jij en je kind voldoende gezonde voedingsstoffen aangeboden.

Het is zeker niet nodig om voor twee te eten. Drink wel voldoende om je vochtbalans op peil te houden: ongeveer 2 liter per dag.

Het is niet verstandig om te lijnen tijdens de zwangerschap; mogelijk krijg je dan niet voldoende voedingsstoffen binnen. Wanneer je je zorgen maakt over je gewicht, richt je tot ons of een diëtiste.

Drink dagelijks 2 tot 3 glazen (karne-)melk/yoghurt of neem 1 tot 2 plakken kaas om voldoende calcium binnen te krijgen. Kies bij voorkeur magere of halfvolle producten

Om de kans op bloedarmoede door ijzergebrek te verkleinen, is het belangrijk dat je genoeg ijzer binnenkrijgt . Met je voeding kun je hierop letten. Eet regelmatig vlees. Vooral rund- en lamsvlees bevatten veel ijzer. Kies bij voorkeur vleesvervangers die ijzer bevatten.

Eet volkorenbrood, volkorenpasta en peulvruchten, zoals bruine bonen en linzen. Neem bij elke maaltijd groenten of fruitsoorten die rijk zijn aan vitamine C. Door de vitamine C neemt je lichaam de ijzer beter op.

Gebruik één uur voor en één uur na de avondmaaltijd geen zuivelproducten of koffie of thee omdat dit zorgt voor een verminderde opname van ijzer uit de voeding.

Om de kans op besmetting met de toxoplasmoseparasiet of listeria bacterie te voorkomen, is het belangrijk om onderstaande adviezen op te volgen:

  • Vlees: eet geen rauw vlees (zoals rosbief, tartaar, carpaccio, filet americain etc.).
  • Kaas: eet kaas gemaakt van rauwe melk. Gepasteuriseerde producten zijn veilig.
  • Vis:
    • voorverpakte kant-en-klare vis uit de koeling zoals gerookte zalm, paling, mosselen zijn veilig als deze van tevoren goed verhit worden
    • eet geen rauwe vis of schaal- en schelpdieren, zoals oesters.

Vis is heel gezond. In verband met (mogelijke) dioxines wordt geadviseerd om maximaal 2 x per week vis te eten.

Aandachtspunten: Bewaar verse producten zoals vleeswaren en rauwkostsalades niet te lang.

Verschoon de kattenbak niet of alleen met handschoenen aan. Dit geldt ook voor werken in de tuin.

Om een te hoge inname van vitamine A te voorkomen is het belangrijk niet meer dan 1 boterham met leverproducten (zoals smeerworst of paté) per dag te eten.

Gebruik maximaal 1 kop koffie per dag vanwege de cafeïne.

Vitamines: Start het liefst al vóór de zwangerschap met foliumzuur. Tijdens de zwangerschap raden wij aan om een multivitaminenpreparaat voor zwangeren te gebruiken; uit wetenschappelijk onderzoek bron is gebleken dat dit een gunstig effect heeft op de placentafunctie. Als je borstvoeding geeft, raden we je aan ook na de bevalling deze vitamines te blijven gebruiken.

Kijk ook op de tabel: Wat kun je wel en niet eten van het Voedingscentrum.

In de folder van het Voedingscentrum is ook meer te lezen over voeding tijdens de zwangerschap.

Het voedingscentrum heeft een app (ZwangerHap) ontwikkeld waarin je in een oogopslag kunt zien of je een product wel of beter niet kunt eten. Naast het opzoeken van producten, kun je daar ook volgen hoe de baby groeit in de buik. Verder kun je in de app veiligheidswaarschuwingen krijgen, bijvoorbeeld als er een bacterie in een product is gevonden.

downloaden Play store
downloaden App store

Je kunt de tool ook bekijken via de website van het Voedingscentrum.

Het voedingscentrum heeft ook een magazine uitgegeven over voeding. Dit magazine kun je hier lezen.