Voeding

Tijdens de zwangerschap is het belangrijk om gezond en gevarieerd te eten. Eten voor twee is niet nodig; lijnen tijdens de zwangerschap of de borstvoeding is niet verstandig. In het vetweefsel van het lichaam worden schadelijke stoffen opgeslagen. Deze kunnen vrijkomen bij veel afvallen.

Verse groenten en fruit zijn belangrijke leveranciers van vitaminen, mineralen en vezels. Het is belangrijk verse groenten goed te wassen (i.v.m. toxoplasmose).

Aardappelen, (volkoren)brood, rijst en pasta (zoals macaroni) zijn belangrijke energiebronnen. Melk, kaas, eieren, vlees, kip en vis zijn belangrijk voor de calcium- en eiwitbehoeften van het groeiende kind en de moeder zelf. Halvarine, boter en margarine voorzien in de behoefte aan vitamine A en D. Sommige stoffen die de eerder vermelde vitamine A bevatten zijn bij overmatige inname zelfs schadelijk. Aan vrouwen die zwanger willen worden wordt geadviseerd om foliumzuur te gebruiken tot zij tien weken zwanger zijn. Dit vermindert de kans op een baby met een open rug. Daarnaast adviseren wij tijdens de gehele zwangerschap een multivitaminepreparaat voor zwangeren te gebruiken.

Kijk ook bij onze voedingsadviezen en op de tabel: Wat kun je wel en niet eten van het Voedingscentrum.

In de folder van het Voedingscentrum is ook meer te lezen over voeding tijdens de zwangerschap.

Het voedingscentrum heeft een app (ZwangerHap) ontwikkeld waarin je in een oogopslag kunt zien of je een product wel of beter niet kunt eten. Naast het opzoeken van producten, kun je daar ook volgen hoe de baby groeit in de buik. Verder kun je in de app veiligheidswaarschuwingen krijgen, bijvoorbeeld als er een bacterie in een product is gevonden.

downloaden Play store
downloaden App store

Je kunt de tool ook bekijken via de website van het Voedingscentrum.