Gezonde kost, meer kans op zwangerschap

Wie de kans op een gezond kind zo groot mogelijk wil maken, eet gezond met veel fruit, groente en vette vis. Als je hier tijdig mee begint, is de baarmoeder er optimaal klaar voor.

`Goede voeding is heel belangrijk, zowel voor de kans om zwanger te worden als voor het krijgen van een gezond kind , vertelt arts en hoogleraar Regine Steegers-Theunissen (Erasmus– MC). Zij doet al vele jaren onderzoek naar de periode rond de conceptie en de eerste weken van de zwangerschap. Ze ontwikkelde ook Slimmer zwanger en Slimmer eten met je kind, beide coachingprogramma’s op de mobiele telefoon. Het belangrijkste advies voor iedereen die een kind wil krijgen, is voldoende groente en fruit te eten.

Zo’n 80 procent van de mensen eet veel te weinig groente en fruit en juist veel te veel verzadigde vetten en eiwitten en koolhydraten.

Mensen die er op letten dat ze genoeg groente en fruit binnenkrijgen, gaan automatisch minder andere ongezonde dingen eten.

Hierdoor wordt het eetpatroon vanzelf beter. Ook adviseer ik zwangere vrouwen regelmatig vette vis te eten. Dat is belangrijk voor de celmembranen van het embryo.

Behalve een extra tabletje foliumzuur raadt ze aanstaande moeders ook dringend aan al vóór de zwangerschap te stoppen met roken en het drinken van alcohol.

Dat roken slecht is, weet iedereen. Alcohol is lastiger; mensen denken vaak dat één glaasje geen kwaad kan.We zullen inderdaad niet snel kunnen aantonen dat af en toe één glaasje de oorzaak is van een aangeboren afwijking of een groeistoornis, maar weten wel dat alcohol drinken niet gezond is.

Aanstaande moeders zouden het risico gewoon niet moeten nemen.

Verse groente en vers fruit, noten, olijfolie, vis en mager vlees zijn de hoofdingrediënten van het mediterrane dieet. Uit onderzoek is gebleken dat vrouwen die een sterk mediterraan dieet volgen 60 tot 70 procent minder kans hebben op het krijgen van een kind met een open ruggetje of aangeboren hartaandoening , zegt Steegers-Theunissen. De kans dat de baby een groeivertraging heeft, is drie keer kleiner dan normaal. Een baby die wordt geboren met een groeiachterstand heeft later in het leven een groter risico op het krijgen van ouderdomsziekten, zoals diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. Bij aanstaande moeders die het ongezonde westerse voedingspatroon volgen met veel verzadigde vetten, snelle koolhydraten en dierlijke eiwitten is de kans op het krijgen van een kind met een hazenlip twee keer zo groot. Ook voor aanstaande vaders is het belangrijk gezond te eten. Onderzoek heeft aangetoond dat met het eten van vooral veel groente, aardappelen en een beetje vlees het aantal zaadcellen zaadcellen toeneemt met 40.0000.

Volgens Steegers-Theunissen is het belangrijk dat aanstaande ouders al vier maanden vóór de zwangerschap beginnen met gezond te eten. Cellen in het lichaam reageren niet direct op meer vitamines of extra foliumzuur.

De ei- en zaadcellen waaruit een embryo uiteindelijk wordt gevormd, beginnen al veertien weken voor de bevruchting in het lichaam te rijpen. Juist de eerste weken van de zwangerschap zijn belangrijk, eigenlijk nog voordat een vrouw weet dat ze zwanger is.

In die periode worden alle organen aangelegd. Een open ruggetje of een hartafwijking ontstaat in de tweede week dat de vrouw over tijd is. Een ontbrekend armpje of beentje ook al in de eerste twee maanden van de zwangerschap.

De placenta wordt eveneens in het begin gevormd. Als daar iets niet goed gaat, heeft het embryo er de rest van de zwangerschap last van. Daarom ben je laat als je je pas bij aanvang van de zwangerschap een gezonde levensstijl aanmeet.

Als je tijdig begint, is de baarmoeder er optimaal klaar voor.

Bovendien wordt daarmee de kans op een zwangerschap groter.

Paren met een gezond voedingspatroon vergroten hun kans op zwangerschap met 40 tot 60 procent.

Bij stellen die niet zwanger raken, zou zelfs een ivf-behandeling achterwege kunnen blijven als ze anders eten.

www.slimmerzwanger.nl www.slimmeretenmetjekind.nl

Het belangrijkste advies voor iedereen die een kind wil krijgen, is voldoende groente en fruit te eten.